fredag 9. april 2010

Overgrep og fortielse!!




Hvorfor skal det være et slikt sjokk at en prest begår seksuelle overgrep mot barn??  Han er jo " bare" et menneske han med, med feil og mangler. Han sitter ikke i noen særstilling, som gjør at han begår mindre synder enn oss andre dødelige!!

I går bladde jeg opp i avisen og leste om mannen som hadde VIST OM overgrepene til denne presten!!
Jeg var RYSTET og leste faktisk artikkelen to ganger, for å være sikker på at jeg hadde forstått innholdet!
Det hadde jeg, dessverre!!

I dag kommer nyhetene om at det finnes hemmelige arkiv over overgripere innen den katolske kirken!  I all verden. Tror de at de er utenfor straff fra lov og rett? Mener de at de er " bedre" enn andre, og har " lov" å ødelegge andres liv?  Eller tror de at Gud har "tilgitt" deres synder, for de er " tross alt prester"???

Spørsmålene som surrer rundt  hodet mitt er mange, men dessverre får jeg ikke svar. eg opplevde å bli sett på som en bakvasker da jeg, etter overgripers død fortalte min familie om incesten jeg var utsatt for.
En dom dom gjør at jeg i dag har kun kontakt med fire av mine slektninger.

Tenker ikke disse " kirkens menn" over hvor mange liv de har ødelagt og ødelegger? Nå håper jeg kirken, staten og domstolen rydder opp. Sørger for at overgriperes navn blir utlevert og at de som kan straffes, får sin straff!

At overlevere etter overpret for erstatning. Og at kirken tar sterk avstand fra overgrip, Dersom kirken mener at folk skal   vende seg til kirken igjen, bør de rydde opp innen sine egne rekker, slik at  folk for tiillitt og skjønner at en forbrytelse, er en forbrytelse. Også om den skjer blant mennesker knyttet til kirka!

Nå MÅ jeg ha kaffe for å roe tårer og frustyrasjon!!!!!!!!!!!!

Sjallabais


3 kommentarer:

Torilpia sa...

Det er nok noe spesielt med religionens menn - for det er jo stort sett menn dette handler om. Gjennom religionen har de utøvd makt over mennesker igjennom tidene og truet med både utstøting og helvete om de gjorde noe galt. Men om det som har foregått i egne rekker - blant kirkens menn - har de tiet. Ikke minst for å unngå å miste sin posisjon som maktutøvere og ikke minst i frykt for å miste sine "tilhengere". En ting er at de har misbrukt sin posisjon - en annen at de har brukt religionen for å holde oss mennesker i sjakk. Men en annen viktig og vond ting er at alle vi mennesker - har latt dem få lov til å holde på sånn. Ikke direkte bevisst - men ved å dilte etter alle de andre .. uten å stille spørsmål - uten å kreve noe. Vi har latt oss hjernevaske til å tro at vi kommer til helvete hvis vi ikke gjør som de vil.
Religion er og blir maktutøvelse i sånne sammenhenger - på lik linje med politikk og dens grensesetting og lovgiving. Jeg håper vi alle våkner opp en dag - og innser at alle er like mye verdt og ingen er bedre enn andre. Ikke de katolske biskopene en gang ..

I min familie hadde vi en ste-bestefar som var litt for glad i å klå på småjentene. Inkludert sine barnebarn. Heldigvis var ikke jeg en av de utvalgte - men jeg ble veldig skuffet på vegne av de som var klådd på. Men det som er enda mer skuffende - er at de av noen av barna hans ikke blir trodd. Han er død nå og kan selvfølgelig ikke forsvare seg - mulig det har noe med saken å gjøre. Men jeg mistet mye av respekten for bl.a. en tante da hun nektet for at det hadde skjedd. Enda jenta, som var en av de som ble utsatt for dette, fortalte hele historien selv. Det er vel ikke lett å innse at ens far har vært en pedofil - men allikevel er det verre å nekte å høre på de som har vært utsatt for slikt. Man kan tenke hva man vil - men man lytter og behandler dem med respekt uansett.
Håper disse mannfolka får sin straff og at de som har vært utsatt for overgrep finner fred med seg selv og det livet de fortjener å leve - uten vold og f...skap (unnskyld språket).

Det var godt å høre at kroppen din responderer bra på behandlingen - men ikke så bra at folk rundt deg fortsatt ikke aksepterer sykdommen din. Det er også et tegn på manglende respekt spør du meg.
Håper de snart våkner opp og skjønner at dette er alvor og at de stiller opp for deg slik de bør.

Sender deg gode tanker og en stor klem :o)

Eva sa...

Jeg har nettopp lest det siste innlegget ditt.og vil bare si at jeg er like rystet som deg.Og er fullstendig enig med Torilpia i at kirken har hatt og har for stor makt og posisjon i samfunnet.Kan bare si at når man tenker over sin historielærdom på skolen og ellers,så har kirken vært midtpunktet for mye ondskap.Ikke bare den katolske,men i alle kirkesamfunn.Det er en grunn til at jeg ikke liker å gå i kirken,og må si at det som har skjedd i den Norske katolske kirke underbygger mine negative følelser for kirker generelt.Jeg er en god kristen som elsker og respekterer min neste og som tror at Guds kraft er rundt oss alle steder.Og at jeg ikke trenger å gå i kirken for å være en god kristen.Særlig tøft må det være å få slengt i ansiktet fra media at prestene i den Norske katolske kirke har visst om og fortiet dette lenge.Man beskytter jo sine egne!!Jeg føler med deg i frustrasjonen du må ha nå etter denne avsløringen.Fordi du har gått igjennom overgrep selv.Tror det er mere av dette fenomenet enn vi tror og vet.Gir deg en stor klæm♥ og sender deg gode tanker:-)♥

Bossa sa...

Hei på deg. Hvordan går det med deg?????
Klem :O)